مقالات دندانپزشکی

جرمگیری دندان چیست؟

دندان‌ها به دلیل کارایی و نقشی که در زیبایی افراد دارند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین کارها در حفظ سلامتی دهان مسواک زدن است. اما فقط مسواک زدن کافی نبوده و افراد احتیاج به رسیدگی‌های بیشتری دارند. یکی از این کارها جرم گیری دندان در دندانپزشکی می‌باشد. علت آن نیز وجود برخی پلاک‌های میکروبی هستند که به مرور زمان توسط املاح بزاقی بر روی دندان‌ها می‌چسبند و در نتیجه باعث ایجاد جرم در آن‌ها می‌شوند. در پاسخ به اینکه جرمگیری و بروساژ دندان چیست؟ باید بگوییم جرمگیری دندان به تمیز کردن سطح دندان‌ها توسط ابزارهای دندانپزشکی یا دستگاه‌های مخصوصی که در مطب انجام می‌شود می‌گویند. با ما در این بخش از مجله اینترنتی دنتال تهران همراه باشید.

جرمگیری دندان چیست

مراقبت های بعد از جرمگیری دندان

افرادی که به سراغ جرمگیری دندان می‌روند باید با یک سری از نکات و مراقبت‌های بعد از آن آشنا شده و آن‌ها را رعایت کنند. از جمله مهم‌ترین مراقبتهای بعد از جرمگیری دندان عبارتند از:

• در صورت احساس درد باید مسکنی به غیر از آسپرین مصرف شود.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از جرمگیری از خوردن غذاهای سفت بپرهیزید.
  • بعد از جرم‌گیری از محلول آب و نمک رقیق برای شستن دهان استفاده کنید.
  • گفته‌های مربوط به نکات جرمگیری دندان توسط دندانپزشک خود را جدی گرفته و تمامی آن‌ها را رعایت کنید.
  • در صورت تجویز دارو یا محلول خاصی توسط پزشک در مصرف صحیح و مرتب آن‌ها دقت کنید.
  • در روز اول جرم‌گیری از مسواک‌ نرم برای شستن دندان‌ها استفاده کنید.

عوارض جرم گیری

امروزه روش‌های بسیار متنوعی به منظور جرمگیری دندان وارد مطب‌ دندانپزشکان شده است. در تمامی این روش‌ها اصل اول حفظ سلامتی بیمار و بدون عارضه بودن آن‌ها است. به طوری که می‌توان گفت این روش‌ها هیچ گونه عوارض جدی را به دنبال نداشته و فواید آن خیلی بیشتر می‌باشد. اگر بیمار مشکل دندانی و دهانی خاصی نداشته باشد هیچ گونه عوارض جرم گیری مشاهده نخواهد شد. با این حال توصیه می‌کنیم اگر در لثه‌های خود عفونت دارید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است قبل از اقدام به جرمگیری آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

مطالب بیشتر: باندینگ دندانپزشکی چیست

مراحل جرمگیری دندان

بعد از اینکه به جواب سوال منظور از جرم گیری دندان چیست؟ رسیدیم بهتر است نیم نگاهی نیز به مراحل انجام آن بیاندازیم. در زیر مراحل جرمگیری دندان به ترتیب آورده شده است:

جرمگیری و کورتاژ لثه

اولین کار جرمگیری و کورتاژ لثه نام دارد. برای این منظور دندانپزشکان می‌توانند از دو روش سنتی یا پیشرفته استفاده کنند. روش سنتی به کمک ابزارهای مخصوص و به کمک نیروی دست دندانپزشک انجام می‌شود. در حالی که در روش‌های پیشرفته و مدرن از دستگاه‌هایی نظیر اولتراسونیک بهره می‌برند. در صورتی که پزشک عفونت و یا التهاب خاصی را ناشی از جرم‌های انباشته شده در لثه‌ها مشاهده کند باید سراغ کورتاژ لثه رفت.

بروساژ دندان

دومین مرحله از جرمگیری دندان بروساژ می‌باشد. در این مرحله دندان‌ها به ماده خمیری مخصوصی آغشته شده و سپس توسط برس مخصوصی تمیز می‌شوند. در نتیجه این کار سطح دندان‌ها صاف شده و بسیاری از لکه‌های ایجاد شده روی دندان از بین می‌رود.

صیقلی کردن سطح دندان‌ها

سومین و آخرین مرحله مربوط به صیقلی کردن دندان‌ها بوده و معمولا با روشی به نامAirflow  انجام می‌شود. تمامی لکه‌های ایجاد شده در نتیجه چای، قهوه، سیگار و قلیان در این مرحله از بین رفته و دندان‌ها کاملا سفید و تمیز خواهند شد.