مقالات دندانپزشکی

روش های درمان ریشه دندان

روش درمان کانال ریشه که به آن درمان ریشه نیز گفته می شود ، روشی رایج در دندانپزشکی مدرن است که برای از بین بردن بافت ملتهب یا آلوده از داخل دندان استفاده می شود. در زیر لایه مینای دندان و عاج ، نوعی از بافت نرم که به آن پالپ گفته می شود در داخل هر دندان وجود دارد. پالپ حاوی رگهای خونی ، اعصاب و بافت همبند است. این پالپ برای رشد و نمو دندان ضروری است ، اگرچه وجود یک دندان کاملاً رشد یافته بدون آن امکان پذیر است زیرا می تواند از بافتهای اطراف تغذیه کند.

روش درمان ریشه دندان شامل برداشتن پالپ آلوده یا ملتهب است. محفظه پالپ و کانال ریشه کاملاً تمیز و دوباره پر می شود تا ناحیه از آسیب بیشتر محافظت شود.

درمان ریشه دندان در دندانپزشکی

یک دندان از تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج عمدتا بالای لثه است ، در حالی که ریشه ها زیر آن قرار دارند. ریشه ها دندان را به استخوان فک متصل می کنند.

درون تاج و ریشه یا همان کانال ریشه ، تفاله قرار دارد. پالپ دندان را تغذیه می کند و رطوبت مواد اطراف را تأمین می کند. اعصاب موجود در پالپ دمای گرم و سرد را به عنوان درد احساس می کنند.

ی تواند به حفظ عملکرد دندان کمک کند تا بیماران با استفاده از نیروی گزنده طبیعی به جویدن موثر ادامه دهند. همچنین بر خلاف گزینه های جایگزین مانند ایمپلنت های دندانی ، به حفظ زیبایی ظاهری دندان کمک می کند. علاوه بر این ، درمان کانال ریشه می تواند به محافظت از دندان های دیگر در دهان در برابر فشار بیش از حد و آسیب احتمالی کمک کند ، زیرا ممکن است در صورت استفاده از تنها یک طرف دهان رخ دهد.

درمان ریشه دندان گام به گام

اولین قدم در درمان کانال ریشه معاینه دندان است تا دندانپزشک ماهیت مشکل را درک کند و بتواند آن را به طور موثر درمان کند. این به طور معمول شامل معاینه داخلی دهان ، علاوه بر تصویربرداری اشعه ایکس از دندان برای تجسم محفظه پالپ است.

مرحله دوم درمان ریشه دندان

در مرحله بعد ، بی حسی موضعی برای بی حس شدن دندان و افزایش راحتی بیمار در حین عمل انجام می شود. سپس یک “سد دندانی” – یک صفحه محافظ کوچک – روی محل آسیب دیده قرار می گیرد تا دندان را جدا کرده و بزاق و سایر مواد را از آن دور نگه دارد تا کار تمام شود. سپس دندانپزشک قادر است تا تاج دندان را سوراخ کند تا آن باز شود. این امر باعث می شود تا ابزارهای دندانپزشکی ویژه ای در محفظه پالپ و کانال های ریشه قرار داده شود تا پالپ ملتهب یا آلوده از ناحیه تمیز شود. سپس فضای باقیمانده به طور کامل تمیز و شکل داده می شود تا فضای پر شدن ایجاد شود ، که جایگزین پالپ دندان می شود.

کانال ریشه را می توان با یک ماده زیست سازگار مناسب مانند گوتاپرکا پر کرد. از سیمان دندانی چسب نیز معمولاً برای اطمینان از مهر و موم شدن صحیح کانال ریشه و جلوگیری از عفونت های آینده در منطقه استفاده می شود. به محض پر شدن کانال ریشه ، معمولاً یک سوراخ موقت بر روی دهانه آن قرار می گیرد تا مهر و موم شود. درنهایت معمولاً تاجی روی دندان قرار می گیرد تا در طولانی مدت از آن محافظت کند اما معمولاً بین قرارهای دندانپزشکی تا زمان ساختن تاج یک دوره انتظار وجود دارد. در این مدت پر کردن موقت مفید است. در قرار ملاقات بعدی دندانپزشکی ، می توان پر کردن موقت را برداشته و دندان را با تاج یا ترمیم دیگر ترمیم کرد. در درمان ریشه دندان از ابزارالات اینسترومنت دندانپزشکی استفاده می شود.

درمان کانال ریشه دندان

مراحل درمان ریشه کانال دندان

درمان ریشه در سه مرحله انجام می شود و انجام آن بین یک تا سه جلسه طول می کشد.

1. تمیز کردن کانال ریشه
ابتدا دندانپزشک همه آنچه را که در داخل کانال ریشه قرار دارد از بین می برد. با بیمار تحت بیهوشی موضعی ، دندانپزشک یک سوراخ دسترسی کوچک روی سطح دندان ایجاد می کند و بافت پالپ بیمار و مرده را با پرونده های بسیار کوچک از بین می برد.

2. پر کردن کانال ریشه
در مرحله بعد ، دندانپزشک با استفاده از پرونده های کوچک و محلول های آبیاری ، ناحیه توخالی را تمیز ، شکل و ضد عفونی می کند. سپس ، دندان با یک ماده لاستیکی مانند پر می شود ، و با استفاده از یک سیمان چسب ، کانال ها را به طور کامل آب بندی می کند.

بعد از درمان ریشه دندان ، دندان مرده است. بیمار دیگر دردی در آن دندان احساس نخواهد کرد زیرا بافت عصبی برداشته شده و عفونت برطرف شده است.

3. افزودن تاج یا پر کردن
با این حال ، دندان اکنون شکننده تر از قبل خواهد بود. دندان بدون پالپ باید تغذیه خود را از رباطی که دندان را به استخوان متصل می کند دریافت کند. این منبع کافی است ، اما با گذشت زمان ، دندان شکننده می شود ، بنابراین یک تاج یا پر کردن محافظت می کند. تا زمانی که تاج یا پر شدن کامل نشود ، بیمار نباید دندان را بجوید یا گاز بگیرد. هنگامی که یک تاج ایجاد شد یا پر شدن آن انجام شد ، فرد می تواند مانند قبل از دندان استفاده کند.

درمان اغلب فقط یک قرار ملاقات طول می کشد ، اما اگر کانال های منحنی ، چند کانال یا عفونت های بزرگی وجود داشته باشد ، این می تواند یک یا دو قرار ملاقات اضافی را طول بکشد.

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

تکنیک های مورد استفاده برای انجام کانال ریشه طی دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. در نتیجه ، اکثر بیماران اکنون در حالی که عمل انجام می شود نسبتاً راحت هستند و درد قابل توجهی را تجربه نمی کنند. این امر تا حد زیادی به دلیل بی حسی موضعی است که در طی عمل برای بی حس شدن منطقه استفاده شده است. در حقیقت ، ممکن است بیمار را تسکین دهد ، به ویژه اگر التهاب پالپ درد قابل توجهی ایجاد کند و در نتیجه نیاز به درمان کانال ریشه داشته باشد.

عوارض درمان ریشه دندان

مانند هر روش دیگر ، عوارضی نیز ممکن است رخ دهد. گاهی دندانپزشک فقط سه کانال ریشه در دندان پیدا می کند که چهار کانال دارد. اگر یک کانال درمان نشود ، ممکن است عفونت ادامه یابد و به استخوان گسترش یابد.
دندانپزشک همچنین باید مطمئن شود که مواد پر کننده به اندازه کافی به داخل کانال می رود تا پر شود. اگر کانال ریشه به خوبی بسته نشده باشد ، عفونت می تواند دوباره برگردد.
در طول عمل ، ممکن است ریشه دندان ترک بخورد ، یا دستگاه ها می توانند در کانال بشکنند یا کانال را سوراخ کنند. این امر باعث می شود که پر کردن دندان به طور موثر مشکل شو

قیمت درمان ریشه دندان

حقایق سریع درباره ریشه درمانی دندان

• درمان ریشه برای از بین بردن اعصاب از پالپ دندان استفاده می شود.
  • تصور می شود که این بسیار دردناک است اما یک درمان تسکین دهنده درد است.
  • این روش که به عنوان درمان کانال ریشه دندان شناخته می شود
  • هزینه های درمان کانال ریشه متفاوت است ، اما این گزینه کم هزینه تر از برداشتن دندان و جایگزینی آن با تاج یا بریج است.
منبع